Media Literacy – Εγγραματισμός στα ΜΜΕ

«Εγγραμματισμός στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ)»:

ο όρος  απεικονίζει τον αγγλικό Media Literacy, ο οποίος ασχολείται με το να βοηθήσει μαθητές και εκπαιδευτικούς ώστε να αναπτύξουν μια τεκμηριωμένη και κριτική κατανόηση της φύσης των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ), τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται από αυτά για τη δημιουργία μηνυμάτων και ειδήσεων, καθώς και τον αντίκτυπο των τεχνικών αυτών . Έχει επίσης ως στόχο να παρέχει στους μαθητές την ικανότητα να δημιουργήσουν προϊόντα των ΜΜΕ όπως κείμενα, ραδιοφωνικές εκπομπές, τηλεοπτικά μηνύματα και άλλα. Η UNESCO συνδυάζει τον όρο με τον πληροφοριακό εγγραμματισμό (media and Information literacy) σύμφωνα με τον οποίο, παρέχει στους ανθρώπους τις δεξιότητες και τις ικανότητες για την κριτική υποδοχή, αξιολόγηση και χρήση της πληροφορίας και των μέσων ενημέρωσης στην επαγγελματική και προσωπική τους ζωή.
Οι ακόλουθες προσεγγίσεις παρέχουν μια θεωρητική βάση, μια κοινή γλώσσα και ένα πλαίσιο για τη συζήτηση γύρω απο το θέμα:
Όλα τα μέσα ενημέρωσης είναι «κατασκευές» και επίσης  κατασκευάζουν εκδοχές της πραγματικότητας . Ο γραμματισμός στα μέσα επικοινωνίας λειτουργεί προς αποδόμηση αυτών των κατασκευών. Το κοινό-αποδέκτης «διαπραγματεύεται» το νόημα που απηχούν τα ΜΜΕ και το ερμηνεύουν με βάση το πολιτιστικό, κοινωνικό, προσωπικό τους υπόβαθρο. Καθώς γίνεται αυτή η διαπραγμάτευση του νοήματος, το κοινό-αποδέκτης λαμβάνει υπόψιν οτι τα ΜΜΕ επηρεάζονται από εμπορικά κριτήρια κι συχνά τα τελευταία να εμφιλοχωρούν στο περιεχόμενο της πληροφορία, την τεχνική της κατασκευής αλλά και τη διανομή του περιεχομένου της πληροφορίας. Παρομοίως, τα ΜΜΕ μεταφέρουν, ρητά ή σιωπηρά, ιδεολογικά μηνύματα, καθώς και μηνύματα που περιέχουν κοινωνικές και πολιτικές επιπτώσεις, όπως ο καταναλωτισμός, ο ρόλος των γυναικών,ο ρατσισμός, αλλά και συγκεκριμένα πολιτικά και ιδεολογικά μηνύματα. Παράλληλα, η ίδια η μορφή και το περιεχόμενο των πληροφοριών στα ΜΜΕ είναι στενά συνδεδεμένα με την εκδοχή της πραγματικότητας που κάθε μέσο ενημέρωσης επιλέγει να υιοθετεί.  Με παρόμοιο  τρόπο και η αισθητική πλευρά του περιεχομένου του μηνύματος έχει τη δικιά του επίπτωση στην ερμηνεία και απεικόνιση της πραγματικότητας. Οπως ακριβώς και στη πεζογραφία ή ποίηση, την εικονογράφηση ή γελοιογραφία, τη φωτογραφία ή φωτογραφική σύνθεση, όλα καθορίζουν το τελικό αποτέλεσμα του μηνύματος.  Η συνειδητοποίηση των παραπάνω είναι μέρος της βασικής εκπαίδευσης στα ΜΜΕ.
Νικόλαος Γιαγκούλης
Advertisements